Sep 29, 2009

Kebaikan menggunakan emas sebagai wang.

a) Nilai emas tidak berubah.
Orang kaya akan dapat menikmati kekayaannya dengan adil dan setimpal dengan usahanya. Maka tidaklah berlaku penindasan di mana wangnya hanya dapat digunakan sedikit di negara-negara tertentu hanya kerana wangnya menjadi murah di negara tersebut. Katakan seorang ahli perniagaan telah memperolehi untung lumayan dalam perniagaannya. Dia berjaya memperolehi RM 1 juta ringgit untung bersih. Namun apabila dia membelanjakannya ke negara lain seperti UK, dia hanya dapat menggunakan satu per enam daripada untungnya itu. Ini kerana wangnya murah di UK. Dengan satu pound UK, wangnya dapat dibeli sebanyak enam ringgit. Jadi, jutawan di Malaysia tidak semestinya jutawan di negara lain. Perbuatan ini dikira suatu penindasan. Usahanya selama ini yang bertungkus lumus dalam perniagaan akhirnya menjadi sia-sia. Namun dengan menggunakan emas, nilainya tidak berubah. Ini kerana di mana-mana sahaja di dunia ini, semua jenis emas berciri dengan ciri yang sama dan pasaran emas adalah tetap dan tidak turun naik sebagaimana pasaran kewangan. Maka jutawan tadi dapat menggunakan kesemua untung yang diperolehi di mana-mana sahaja dan tidaklah hanya kaya di negeri sendiri namun fakir di negeri orang.

b) Mengelakkan riba.
Kelemahan sistem barter telah menyebabkan berlakunya riba. Ini kerana pertukaran sesama barang dagangan melibatkan perkara-perkara tentang barangan yang tidak dapat dipastikan secara nyata iaitu kualiti.

Dalam jual beli, barangan jualan dan belian tertakluk kepada dua aspek penentu, iaitu kualiti (mutu) dan kuantiti (bilangan). Kualiti melibatkan:
a) Jenis atau baka (bagi barangan hidup)
b) Tempoh bertahan (ada barang yang tahan lama dan ada barang yang tidak tahan lama).
c) Kadar manfaat kepada pengguna

Kualiti tidak dapat ditentukan dengan mudah sepertimana kuantiti kerana kualiti tidak berkeadaan zahir dan boleh diukur. (bersifat abstrak). Sebagai contoh, barangan antik mungkin berkualiti rendah pada kita (kita merasakan bahawa ia tidak diperlukan lagi atas kemunculan pelbagai teknologi moden- atau rendah mutu penggunaan), namun ia amat berguna kepada pembeli terutama pengumpul barangan antik (tinggi mutu hobi). Oleh itu, kualiti bersifat subjektif dan tidak tetap. Disebabkan itu, ada barangan ‘pasar malam’ yang mampu bertahan lebih lama berbanding barangan berjenama atau ‘branded’. Ini kerana penjenamaan digunakan bagi mengabui persepsi pembeli. Apabila persepsi pembeli dimanipulasikan, maka barang ‘branded’ tadi akan dikatakan berjenama dan tinggi kualitinya. Padahal, barangan ‘pasar malam’ tidak kurang baiknya malah lebih lama dapat dipakai.

Kuantiti pula dapat ditentukan dengan mudah kerana ia jelas dan boleh diukur (bersifat konkrit). Kuantiti melibatkan jisim dan berat barangan yang dijual. Kuantiti juga melibatkan bilangan barangan yang dijual (jika semua barangan yang dijual sama berat).

Rasulullah SAW menegaskan bahawa penukaran barang bukan ribawi (bukan matawang dan bukan emas dan perak, seperti makanan dan pakaian) YANG SAMA JENIS mesti dibuat pada masa yang sama DAN sama timbangannya, tanpa mengambil kira kualiti kedua-dua barangan. Sebagai contoh, jika 2 kg tamar yang elok hendak ditukar dengan tamar yang kurang elok (di sini berlaku perbezaan kualiti buah tamar) ia mesti dilakukan pada masa yang sama tanpa bertangguh, dan berat tamar yang kurang elok MESTI SAMA iaitu 2 kg. Di sini kualiti tidak memberi kesan kepada jual beli. Ini kerana kualiti ialah suatu perkara yang tidak boleh ditentukan oleh si penjual mahupun si pembeli, melainkan dengan perantaraan emas dan perak oleh pihak ketiga yang adil.

“Apabila ditukar emas dengan emas (ditukar atau diniagakan), perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual belilah kamu sebagaimana yang disukai.” (riwayat Muslim nombor 4039 hadis 11/9)

Dari Abu Hurairah R.A. sesungguhnya Rasulullah S.A.W. mengupah seseorang semasa di Khaibar, maka dia datang sambil membawa tamar Janib, lalu Nabi bertanya: “Adakah semua tamar dari Khaibar sebegini?”. Jawab lelaki itu: “ Tidak. Sesungguhnya kami mengambil (menukar) satu sa’ (3 kg) dari tamar kami dengan mengambil 2 sa’ (6kg) tamar yang elok (tamar Janib), dan kami juga menukar2 sa’ (6kg) tamar ini dengan 3 sa’ (12 kg)”. Nabi bersabda: “Jangan kamu lakukan itu (kerana ia riba al-fadhl), dan juallah terlebih dahulu (tamar yang kamu miliki itu dan dapatkan dirham) dan kemudian (dengan dirham itu), belilah tamar Janib itu.” (riwayat al-Bukhari, no 4001, 4/1550)

Oleh itu, bagi mengelakkan kualiti yang tidak boleh diukur ini daripada sengaja diukur oleh hati dan nafsu para peniaga dan seterusnya menyebabkan berlaku riba’ dalam kuantiti barangan, Rasulullah SAW telah mencadangkan agar meletakkan ukuran kualiti barangan niaga kepada emas dengan cara menjual terlebih dahulu barang yang ingin ditukar dan dapatkan dahulu wang emas atau perak yang sepadan dengan kualitinya. Kemudian barulah menggunakan wang tersebut untuk membeli barangan yang dikehendaki. Jika wang yang diperolehi tidak cukup , wang sendiri perlu ditambah. Maka dengan cara ini, riba dalam perniagaan dapat dielakkan.

Bagi urusniaga barangan bukan ribawi yang tidak sama jenis, Rasulullah SAW membenarkan barter dijalankan namun mesti DALAM MASA YANG SAMA atau URUSNIAGA SERENTAK. Ini kerana kualiti barangan yang tidak sama jenis tidak boleh dibandingkan. Oleh itu, harga atau kadar pertukaran diserahkan kepada budi bicara dan persetujuan kedua-dua belah pihak penjual dan pembeli.

Sementara bagi urusniaga antara barangan bukan ribawi dengan barangan ribawi (sebagai contoh makanan ditukarkan dengan emas), urusniaga boleh dibuat secara bertangguh (hutang) dan kadar pertukaran boleh ditentukan oleh budi bicara dan persetujuan kedua-dua belah pihak penjual dan pembeli.

c) Mengekang sifat tamak bank.
Dengan menggunakan emas, sifat tamak bank dapat dikekang. Ini kerana emas tidak boleh dipalsukan dan tidak boleh dihasilkan sendiri sebagaimana wang kertas yang dapat dihasilkan sendiri oleh bank. Bank juga tidak dapat memberikan hutang sewenang-wenangnya selagi belum dapat membuktikan bahawa emas wujud di dalamnya. Dengan memberikan hutang dalam bentuk emas dan bukannya wang kertas, maka hutang tersebut adalah jelas nilainya dan bukannya berunsur penipuan sebagaimana kad kredit dan wang kertas.

d) Mengekang sindiket pemalsuan wang.
Wang emas mudah dipastikan kesahihannya. Ini kerana ia memiliki nilai ketumpatannya yang tersendiri dan berbeza dengan logam-logam yang lain. Oleh itu ia tidak dapat dipalsukan meskipun dengan cara menyadurkan emas pada wang daripada logam seperti gangsa dan tembaga. Jika berlaku, maka perbezaan ketumpatan wang tersebut dapat dikesan dengan mudah sekali. Wang kertas pula amat mudah dipalsukan dan memerlukan teknologi-teknologi yang canggih dan mahal untuk mengesahkannya. Ini kerana wang kertas diperbuat daripada bahan yang mudah diperolehi dan mudah ditiru akan cara pembuatannya.

e) Menghapuskan kelemahan sistem barter.
Antara kelemahan sistem barter ialah kemahuan serentak di mana seorang peniaga hanya dapat menjualkan barangannya apabila bertemu dengan peniaga yang menjual barangan yang dikehendakinya. Dengan penggunaan wang, maka masalah ini dapat diatasi. Para peniaga akhirnya memiliki kemahuan yang sama; iaitu mahukan wang.

Semoga mendapat ilmu berguna walaupun sedikit.

Wallahualam.

Sep 23, 2009

Emas; logam dengan nilai tersendiri.

Emas; logam dengan nilai tersendiri.

Emas dalam Jadual Berkala Unsur moden dikenali dengan nama Aurum yang merupakan nama Latin bagi emas. Logam ini wujud dalam keadaan bebas atau berada dalam keadaan unsur tulen dalam kerak bumi. Ini kerana ia sudah sedia stabil dan tidak perlu bergabung dengan mana-mana unsur lain untuk membentuk sebatian yang lebih stabil. Emas berwarna kuning berkilauan dan unsur paling berat dalam kerak bumi. Ia juga tidak terkakis oleh serangan bahan kimia luar seperti asid, alkali dan larutan garam. Oleh itu, bentuk, jisim, kandungan bendasing, dan mutu kilauannya kekal selagi belum dileburkan. Satu-satunya bahan kimia yang boleh melarutkan emas ialah aqua regia yang ditemui dan dirumuskan oleh Jabir Ibn Hayyan Bapa Kimia Moden (bukan Robert Boyle).

Oleh kerana sifatnya yang berat, cantik berkilau, kebolehaliran elektrik yang tinggi (sesuai pada zaman moden) dan tidak mudah terkakis dan rosak, dan sukar ditemui, maka ia menjadi amat bernilai dan nilainya kekal dan tidak berubah kerana fizikalnya tidak mudah berubah oleh faktor luaran. Oleh kerana nilainya yang kekal dan tersendiri inilah, maka harga atau nilai barang-barang jualan disandarkan kepada nilai emas. Barangan jualan seperti makanan, pakaian dan hasil kerja seni, berubah nilai mengikut keadaan semasa pasaran. Selain itu, faktor luaran juga memainkan peranan. Makanan akan rosak jika diserang serangga dan disimpan dalam masa yang lama, pakaian akan lusuh dan mungkin dirosakkan dan dikotorkan oleh serangga dan sudah tidak laku, maka nilainya berubah-ubah dan tidak sesuai disandarkan nilai kewangan padanya.

Menyandarkan nilai kewangan kepada emas juga dapat menghindarkan riba daripada berlaku dalam urusniaga perniagaan. Katakanlah seorang peniaga A ingin menjualkan baju besinya berjenama M kepada peniaga B, dengan peniaga B menyerahkan baju besinya berjenama N kepada peniaga A. Mutu baju besi yang ditukar sesama mereka ini mungkin sudah tidak sama seperti 10 tahun yang lalu. Nilai mereka mungkin berbeza kerana nilai pasaran sentiasa berubah-ubah. Kalau 10 tahun yang lalu, raja mereka mungkin menjalankan kempen perang, maka permintaan terhadap baju besi meningkat dan harganya meningkat di pasaran. Namun kini, harganya sudah tidak menentu, kadangkala naik dan kadangkala turun. Mungkin sehari sebelum urusniaga tersebut dijalankan, harga pasaran bagi baju besi M bersamaan dengan 2 dinar emas, manakala harga baju besi N bersamaan dengan 2 dinar emas juga. Mungkin ketika saat urusniaga dijalankan, harga baju besi M berubah kepada 3 dinar mengikut pasaran, manakala harga baju besi N kekal 2 dinar. Maka berlakulah riba di sini kerana berlaku perubahan nilai pada harga baju-baju besi ini. Oleh itu menurut Islam, peniaga A mestilah menjualkan baju besi jenama Mnya terlebih dahulu dan dapatkan duit dinar, kemudian menggunakan duit dinar yang diperolehinya untuk membeli baju besi jenama N daripada peniaga B. Dengan ini riba dapat dihindarkan, kerana nilai baju emas disandarkan kepada nilai emas yang tidak berubah-ubah dalam pasaran.

Oleh itu apakah wang kertas yang berleluasa digunakan dalam zaman moden ini? Wang kertas hanyalah kertas-kertas yang disandarkan kepadanya nilai sebagaimana sewaktu ketika dahulu kita menyandarkan nilai kepada emas. Wang kertas asalnya daripada bank. Seperti yang diketahui, emas adalah berat dan tidak sesuai dibawa ke mana-mana dalam kuantiti yang banyak. Ia juga terdedah kepada kehilangan dan serangan perompak. Maka emas disimpan di bank oleh para pemiliknya. Bank pula mengeluarkan penyata kertas kepada setiap penyimpan emas, yang menyatakan kuantiti emas yang disimpan oleh setiap pemilik. Bagi setiap 1 dinar (katakan), maka penyimpan akan mendapat 1 keping kertas bagi mewakilinya. Jika kertas ini hilang, maka penyimpan dapat menebus kembali emasnya di bank.

Oleh kerana bank ingin mencipta keuntungan segera, maka pihak bank telah mencetak penyata-penyata kertas yang palsu dan mengatakan kepada orang ramai bahawa ia penyata kertas yang sah. Maka ramailah orang berpusu-pusu datang ke bank untuk meminjam wang. Dan ramai pula orang ramai yang menggunakan kad kredit (salah satu kaedah berhutang kepada bank). Bank juga mengenakan faedah kepada sesiapa yang lewat menjelaskan pinjaman mereka dalam tempoh yang ditetapkan. Akhirnya, kertas-kertas yang dicetak melebihi jumlah emas dalam bank. Sehingga ke satu tahap, tiada langsung emas dalam bank dan bank hanya mengeluarkan kertas-kertas kosong yang nilainya tidak disandarkan kepada emas lagi. Orang ramai yang masih meyakini bahawa kertas-kertas tersebut bernilai, terus menerus meminjam daripada bank. Hasilnya lahirnya matawang kertas yang berasaskan keyakinan orang ramai kepada nilai pada kertas. Matawang ini dikenali dengan nama ‘fiat money’ atau wang kosong. (fiat-Latin yang membawa maksud ‘biarkan ia diperlakukan’ atau ‘let it be done’).

Keadaan bank yang kekosongan emas, ditambah hutang orang ramai terhadap bank yang semakin bertambah hasil faedah dan penggunaan kad kredit, memberikan bencana kepada bank apabila pemilik-pemilik emas datang menuntut emas simpanan mereka. Dalam keadaan panik, pihak bank mula menghentikan pemberian hutang kepada pengguna kad kredit. Maka berlakulah apa yang kita kenali sekarang ini sebagai ‘kuncupan kredit’ atau ‘credit crunch’ , di mana pemegang kad kredit tidak dapat menggunakan kad mereka secara tiba-tiba kerana disekat oleh pihak bank.

Bank sebegini akhirnya diisytihar muflis akibat desakan pemilik emas supaya bank memberikan kembali emas kepada mereka. Contoh bank yang telah muflis akibat kuncupan kredit ialah Lehmann Brothers. Selain itu terdapat juga bank-bank lain di Amerika yang turut muflis.

Kini, wang kertas terus menerus digunakan. Nilai wang kertas berubah-ubah bergantung kepada pasarannya. Bagi menjelaskan bagaimana wang kertas diniagakan, saya ambil satu contoh. Katakan kita membeli baju daripada sebuah kedai. Maka peniaga baju sebenarnya membeli wang daripada kita dengan membayarkan baju kepada kita. Jika dalam sesebuah negara kadar pembelian wang daripada pengguna meningkat (atau dengan kata lain, pengguna hanya membeli barangan buatan negaranya dan kadar pembeliannya tinggi) maka nilai matawang mereka akan meningkat. Ini kerana matawang mereka menjadi ‘laku’, atau permintaan terhadap wang mereka tinggi. Maka nilai matawang menjadi tinggi. Selain itu, nilai matawang juga menjadi tinggi apabila pelabur-pelabur luar masuk dan membeli matawang kita. Bagaimana mereka membeli matawang kita,ialah dengan menukarkan matawang mereka dengan matawang kita. Ini kerana urusniaga dalam negara hanya boleh dijalankan dengan menggunakan matawang negara itu. Oleh itu, wang kita menjadi laku. Faktor-faktor seperti keamanan, kedudukan negara yang strategik boleh menjadi daya tarikan untuk pelabur luar datang melabur ke negara kita. Semakin ramai pelabur datang, semakin lakulah wang kita dan semakin tinggilah permintaan terhadapnya. Maka nilai matawang akan meningkat.

Nilai matawang sesebuah negara akan sentiasa berubah-ubah bergantung kepada faktor-faktor seperti yang dijelaskan tadi. Jika sesebuah negara yang rendah nilai matawangnya, kemudian bank negara itu terus menerus mencetak wang kertas, maka ia tidak akan meningkatkan nilai matawang mereka, malah menjunamkannya lagi. Jika sesebuah negara matawangnya ialah Rupiah dan satu ringgit bersamaan dengan 1000 rupiah, maka jika matawang rupiah dicetak dengan sebanyak-banyaknya, nilainya boleh turun sehingga satu ringgit bersamaan 1000 000 rupiah. Maka tidak ada cara lain untuk meningkatkan nilai matawang selain menarik pelabur asing datang dan menggalakkan rakyat membeli produk negaranya sendiri. Namun cara terbaik sudah tentulah dengan menggunakan dinar emas bagi menggantikan wang kertas yang nilainya sering berubah-ubah.

Salah satu sifat emas yang melayakkannya dijadikan wang berbanding wang kertas ialah ia sukar ditemui dan ia tidak boleh dihasilkan oleh kerja tangan manusia. Wang kertas pula ialah komoditi yang dihasilkan manusia, sama seperti barangan dagangan yang lain seperti makanan dan sebagainya. Oleh itu, pasarannya tertakluk kepada berapa banyak yang dihasilkan oleh pengeluar wang kertas dan berapa banyak permintaan terhadapnya. (tertakluk kepada hukum ‘supply and demand’). Berbeza dengan emas, ia tidak boleh dihasilkan dan hanya diperolehi daripada perut bumi. Maka bekalannya bergantung kepada kebolehdapatannya daripada perut bumi. Sementara permintaan terhadapnya sudah tentu tidak akan pernah berkurang, kerana emas seperti yang telah diberitahu sebelum ini, mempunyai ciri-ciri fizikal yang menjadikannya tidak mudah rosak dan amat bernilai, serta sukar ditemui. Jadi, nilai emas tidak jatuh dan sangat sesuai dijadikan matawang dan merupakan komoditi berharga yang dipersetujui oleh setiap manusia di seluruh dunia.

Hukum 'supply and demand' untuk emas:
supply-sentiasa sedikit (diperoleh daripada perut bumi)
maka demand-sentiasa tinggi
maka emas sentiasa bernilai tinggi dan tidak jatuh seperti wang kertas.

Inilah hikmah mengapa Allah S.W.T. menciptakan emas dalam kuantiti yang sedikit dan sukar dijumpai, dan hanya dihasilkan daripada perut bumi. Jika emas begitu mudah dijumpai dan mudah pula dihasilkan maka nasibnya samalah seperti wang kertas, nilainya akan bergantung kepada permintaan orang ramai terhadapnya dan kadar pengeluaran oleh para pengeluar.

Sep 16, 2009

Sembilan jenis kebijaksanaan manusia.

Pada tahun 1983, seorang ahli psikologi Amerika bernama Howard Gardner telah memperkenalkan teori kepelbagaian kebijaksanaan. Menurut teori tersebut, kebijaksanaan manusia boleh dikelaskan kepada sembilan kumpulan. Kumpulan-kumpulan tersebut ialah:

1) Kebijaksanaan alam semulajadi (bijak hijau)
Kebolehan manusia untuk membezakan benda hidup (tumbuhan, binatang) dan juga kepekaan kepada ciri-ciri alam semulajadi. ( awan, susunan batu-batu dan luluhawa). Kebolehan ini amat bernilai pada masa lepas kerana manusia kebanyakkan bekerja sebagai pemburu, penternak dan petani. Kebolehan ini berterusan sebagai pusat kepada peranan ahli botani dan tukang masak. Juga dikatakan kebanyakan dari masyarakat pengguna memiliki kebolehan ini dalam memilih dan membezakan jenis-jenis kereta, alat solek, sneakers dan sebagainya.

2) Kebijaksanaan muzik.
Keupayaan mengecam kelangsingan, irama, dan tona. Kebijaksanaan ini membolehkan kita mengecam, membina, mengembangkan dan bertindak balas dengan muzik, seperti yang ditunjukkan oleh penggubah, konduktor, ahli muzik, penyanyi, dan pendengar peka. Biasanya wujud perkaitan antara muzik dengan perasaan. Kebijaksanaan matematik dan kebijaksanaan muzik berkongsi proses berfikir yang sama. Remaja dengan kebijaksanaan jenis ini biasanya minat menyanyi dan bergendang serta bermain dengan alat muzik. Mereka biasanya dapat mengesan bunyi yang tidak dapat dikesan orang lain.

3) Kebijaksanaan matematik ( bijak angka/ bijak keputusan)
Kebolehan mengira, menilai, membina cadangan dan hipotesis dan menjalankan operasi matematik yang lengkap. Ia juga membolehkan kita menaakul hubungan dan perkaitan dan menggunakan pemikiran bersimbol dan abstrak; kemahiran menyimpulkan jujukan dan janjangan algoritma; dan corak pemikiran aruhan dan deduksi (corak pemikiran aruhan dan deduksi terdapat dalam penaakulan mantik). Kebijaksanaan ini terdapat pada ahli matematik, ahli sains, dan penyiasat. Remaja dengan kebolehan ini berminat dengan corak, kumpulan, dan hubungan. Mereka tertarik dengan masalah aritmetik, permainan berstrategi, dan eksperimen.

4) Kebijaksanaan kewujudan (bijak rohani)
Kepekaan dan keupayaan untuk menyelesaikan persoalan mendalam mengenai kewujudan manusia, seperti makna hidup, mengapa berlaku kematian dan bagaimana kita ke sana.

5) Kebijaksanaan perhubungan (bijak orang)
Kebijaksanaan perhubungan adalah kebolehan untuk memahami dan bertindak balas secara berkesan (komunikasi berkesan-komunikasi yang difahami orang lain) dengan orang lain. Ia melibatkan perhubungan lisan dan bukan lisan (gerak badan, contohnya), kebolehan mengesan perbezaan pada setiap orang lain, kepekaan kepada angin dan baran seseorang , dan kebolehan memuaskan hati setiap orang yang memiliki pandangan yang pelbagai. Guru, pekerja sosial, pelakon, ahli politik kesemuanya menunjukkan kebijaksanaan perhubungan. Remaja dengan kebijaksanaan jenis ini adalah pemimpin dalam kalangan rakan sebayanya, dan bagus dalam berkomunikasi, dan memahami perasaan dan matlamat orang lain.

6) Kebijaksanaan gerakan jasad (bijak jasad)
Kebijaksanaan gerakan jasad ialah kebolehan menggunapakai objek dan melakukan pelbagai kemahiran fizikal. Kebijaksanaan jenis ini juga melibatkan deria pemasaan dan penyempurnaan kemahiran menerusi kesatuan minda-jasad (keselarasan antara otak dengan jasad, sebagai contoh ketika seseorang berusaha untuk belajar seni mempertahankan diri, dia sebenarnya sedang membina keselarasan antara gerakan badan dengan mindanya). Ahli sukan, penari, jurubedah, dan orang pertukangan menunjukkan kebijaksanaan gerakan jasad yang tinggi.

Nota: orang pertukangan seperti tukang kayu, tukang emas, tukang besi, pembuat kraftangan seperti alatan berasaskan rotan, dan tukang pembuat pasu dan barangan tanah liat perlu memilki kemahiran ini, kerana penyelarasan otak dengan gerakan tangan amat diperlukan bagi menghasilkan produk yang halus dan berseni.

7) Kebijaksanaan bahasa (bijak kata)
Kebijaksanaan bahasa ialah kebolehan berfikir dalam perkataan dan menggunakan bahasa untuk menyampaikan dan menghargai maksud-maksud tersirat. Kebijaksanaan bahasa membolehkan kita memahami turutan dan makna perkataan dan menggunakan kemahiran meta-linguistik bagi menggambarkan penggunaan bahasa. Kebijaksanaan bahasa ialah kebolehan manusia yang paling banyak dikongsi dan terdapat pada pemuisi, penulis novel, wartawan, dan pemberi ucapan yang berkesan. Remaja dengan kebijaksanaan jenis ini minat menulis, membaca, menyampaikan cerita atau menyelesaikan teka silang kata.

8) Kebijaksanaan hubungan kendiri. (bijak diri)
Kebijaksanaan hubungan kendiri ialah kebolehan memahami diri sendiri dan pemikiran serta perasaan orang lain, dan menggunakan pengetahuan tersebut dalam merancang dan mengarahkan kehidupan seseorang. Kebijaksanaan ini tidak hanya melibatkan penghargaan kepada diri sendiri, tetapi juga kepada keadaan manusia yang lain. Ia terdapat pada ahli psikologi, pakar motivasi, pemimpin kerohanian atau keagamaan, dan ahli falsafah. Remaja yang memiliki kebolehan ini biasanya seorang pemalu. Mereka amat menyedari perasaan mereka dan pandai menyesuaikan diri dengannya.

9) Kebijaksanaan gambar. (bijak gambar)
Kebijaksanaan gambar ialah kebolehan berfikir dalam ruang tiga matra. Kebolehan terasnya termasuklah bayangan minda, memutuskan suatu gambaran, penggunaan imej, berkemahiran grafik dan artistik, dan bayangan atau imaginasi yang baik. Kelasi, juruterbang, pengukir,pelukis, dan arkitek kesemuanya menunjukkan kebijaksanaan gambar. Remaja dengan kebolehan ini meminati mez atau jigsaw, dan menghabiskan masa lapang dengan melukis dan berangan.

Sumber:
http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner
http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligences

Sep 7, 2009

Obsessive-compulsive disorder.

Obsessive-compulsive disorder (OCD) ialah sejenis penyakit kecelaruan mental, yang timbul disebabkan kewujudan pemikiran-pemikiran yang menghasilkan kebimbangan. Kebimbangan itu kemudiannya menuntut tindak balas yang berulang-ulang bertujuan mengurangkannya. Atau dengan kata lain, penyakit ini adalah gabungan pemikiran ketaksuban (English-obsession) dalam perlakuan, dan sikap ke atasnya (English-compulsion) yang berulang-ulang . Tanda-tanda kecelaruan yang membimbangkan ini wujud pada seringan-ringan perkara seperti membasuh tangan berulang-ulang. Selain itu, berlaku halangan meluas dalam menumpukan otak ketika menerima impuls daripada hubungan kelamin, amalan agama dan serangan luar. Tanda-tanda ini boleh merenggangkan hubungan sosial dan membuang masa. Ia juga seringkali menyebabkan kesan buruk kepada emosi dan pengurusan diri penghidapnya. Selain kelakuan pesakit-pesakit OCD mungkin kadangkala nampak gila dan kurang siuman, penghidapnya juga kerapkali mempercayai bahawa pemikiran dan tindakan susulan sesuatu perkara yang dilakukan sebagai tidak wajar, dan mereka akan berasa lebih tertekan selepas menyedari perkara tersebut.

OCD adalah penyakit mental keempat paling kerap dilaporkan dan dikesan sekerap penyakit lelah dan kencing manis. Di Amerika Syarikat, satu daripada 50 orang dewasa menghidapi OCD. Frasa ‘obsessive-compulsive’ telah menjadi sebahagian daripada kosa kata Inggeris, dan biasanya digunakan secara tidak rasmi atau secara karikatur bagi menerangkan seorang yang berhati-hati, pencari kesempurnaan atau ‘perfectionist’, teliti dalam mencari punca sesuatu perkara, dan terikat dengan seseorang atau suatu perkara. Walaupun ciri-ciri ini biasa berlaku dalam OCD, mereka yang mengalaminya tidak semestinya menghidap OCD. Mereka mungkin menghidap ‘obsessive-compulsive personality disorder’ (OCPD), sejenis kecelaruan dalam juzuk autisme.

Ketaksuban pemikiran dalam OCD boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian:
a) Was-was
b) Kebersihan
c) Kewaspadaan (melakukan sesuatu dengan perlahan-lahan-slowness)

Kebiasaannya penghidap juga akan menghadapi simptom-simptom seperti kemurungan, sedih, kurang selesa, cepat letih, penurunan berat badan, cepat marah dan tidak menghiraukan aspek pengurusan diri seperti kebersihan atau kecantikan. Simptom OCD akan menjadi lebih teruk jika penghidapnya menghadapi masalah dalam kehidupan seharian. Bagaimanapun, sekiranya masalah yang dihadapi berjaya diatasi dengan baik, simptom-simptom ini akan berkurangan.

Risiko untuk menghidap penyakit ini bergantung kepada:
a) genetik keturunan- risiko tinggi kepada mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidapinya
b) personaliti si penghidap- seperti terlalu berhati-hati, cerewet, terlalu patuh pada peraturan.
c) masalah organ dan saraf- kecederaan di bahagian tertentu otak. Masalah saraf seperti meningitis dan enkefalitis juga boleh menjadi punca.
d) pengalaman lalu-kemalangan ngeri yang menimbulkan fobia dan seterusnya OCD
e) konflik- masalah hidup seperti kerja, rumah tangga dan sebagainya.

Bagaimana tindakan berulang (compulsions) boleh terjadi dan berkembang?
Model pemikiran-sikap (English-cognitive-behavoral model) menyatakan bahawa sikap bertindak secara berulang-ulang dilakukan bagi menghilangkan pemikiran yang datang menimbulkan gangguan. Malangnya ia hanya memberikan kelegaan sementara kerana pemikiran tersebut akan datang sekali lagi. Setiap kali pemikiran yang mengganggu ini berlaku, ia secara songsang diperkuatkan oleh perasaan lega daripada gangguan tersebut, lalu menjelaskan bagaimana aktiviti luar biasa pesakit OCD bertambah dari masa ke semasa. Sebagai contoh, selepas memegang tombol pintu, seseorang pesakit akan memikirkan dia akan mendapat penyakit daripada kotoran pada tombol pintu. Dia kemudian berasa kurang senang, di mana dia hanya akan berasa lega setelah membasuh tangannya. Ia akan diikuti dengan pemikiran “ adakah aku telah membasuhnya dengan betul?” lalu menyebabkan pertambahan rasa kurang senang, lalu membasuh tangannya sekali lagi bagi menghilangkan rasa tersebut. Kitaran ini diulang-ulang jika pemikiran tentang rasa tercemar ini berlaku sekali lagi. Pemikiran seperti ini akan merebak kepada kebimbangan pencemaran pada objek lain, sebagai contoh kerusi. (dia mungkin juga akan memegang kerusi setelah memegang tombol pintu tersebut).

‘Pure-O’
OCD kadangkala berlaku tanpa tindakan berulang yang ketara. OCD jenis ini atau dikenali dengan nama ‘Pure-O’, berlaku dari 50 peratus hingga 60 peratus daripada kes OCD yang dilaporkan. Berbanding dengan melakukan tindakan berulang, seseorang dengan ‘Pure-O’ akan lebih berselindung, atau berasa terarah untuk mengelak daripada situasi-situasi yang boleh mendatangkan gangguan. Akibat daripada pengelakan ini, seseorang mungkin terpaksa bekerja keras untuk menyelesaikan peranan umum dan diri, walaupun mereka meletakkan nilai yang tinggi dalam peranan tersebut dan walaupun mereka telah menyelesaikannya dengan baik pada masa lepas. Dengan kata lain, penyakit OCD jenis ini timbul disebabkan pengelakan yang keterlaluan terhadap simptom-simptom OCD yang timbul. ‘Pure-O’ boleh menyebabkan bercambahnya sikap sambil lewa dalam pengurusan rumah tangga dan kerjaya. Apa yang boleh dilakukan bagi mengurangkan kesannya ialah dengan bersederhana dalam menangani simptom-simptom OCD.

Penyebab biologi.
OCD dikatakan berpunca daripada ketidaknormalan paras serotonin dalam otak. Serotonin berperanan mengawal perasaan kurang senang atau perkara-perkara yang menimbulkan gangguan. Pesakit OCD menghadapi masalah di mana reseptor serotonin kurang dirangsang. Mereka diberikan ubat SSRi (English-selective serotonin reuptake inhibitor) untuk meningkatkan paras serotonin.

Keputusan penyelidikan terbaru pula menyatakan bahawa mutasi juga boleh menyebabkan OCD. Penyelidikan yang dibiayai oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (AS), menyatakan terdapat mutasi pada gen pengangkutan serotonin manusia yang menghidap OCD. Namun, penyelidikan lanjut dalam aspek-aspek yang lain masih dijalankan dan keputusannya masih dalam perbincangan.

Para saintis di Duke University Medical Centre di AS pula mengesyaki striatum, sejenis bahagian otak sebagai penyebab OCD. Striatum ialah bahagian otak yang merancang dan memulakan tindakan-tindakan yang bersesuaian. Mereka telah mengubah secara genetik striatum dalam otak tikus dan mendapati bahawa tikus tersebut membersihkan bulunya tiga kali lebih lama berbanding tikus normal yang lain, sehinggakan bulu-bulu di badan mereka tertanggal.

Dalam bukunya, Brain Lock, Jeffrey M. Schwartz mencadangkan bahawa OCD disebabkan oleh bahagian otak yang bertanggungjawab menterjemahkan niat yang kompleks kepada tindakan-tindakan asas. (sebagai contoh menterjemahkan “saya akan mengambil cawan ini” kepada “gerakkan lengan ke depan, putarkan tangan 15 darjah, dan sebagainya”) dan gagal menyampaikan mesej kimia bahawa tindakan itu telah selesai. Ia dipercayai sebagai perasaan ragu-ragu dan ketidaksempurnaan, di mana ia akan membawa seseorang kepada berusaha secara sedar untuk meleraikan tindakan mereka yang sebelumnya - sebuah proses yang menimbulkan gangguan dan rasa kurang senang pada manusia, walaupun tidak menghidap OCD.

Terdapat berbagai-bagai lagi punca OCD yang masih dalam penyelidikan para saintis dan masih belum dipastikan lagi akan kesahihan keputusannya.

Rawatan dan ubat-ubatan.
Dalam proses soal selidik, doktor akan mengambil kira latar belakang dan sejarah pesakit termasuklah:-
• Tempoh berlakunya masalah tersebut
• Punca sebenar tercetusnya masalah
• Tempat simptom OCD sama ada lebih ketara di rumah atau di pejabat
• Keseriusan simptom sekiranya penderita menghadapi masalah.
• Peringkat keterukan yang dihadapi.

Sekiranya pesakit menghadapi konflik atau tragedi yang serius, jangkaan pemulihan mereka biasanya lebih baik berbanding individu yang tidak diketahui punca penyebabnya. Doktor perlu menentukan sama ada penyakit atau simptom OCD yang dialami pesakit bersifat tersendiri atau kesan penyakit mental yang lain.

Biasanya doktor akan memberi ubat anti-obsesif seperti chlomipramine dan fluxomine bagi membantu menenangkan pesakit. Ubat-ubatan ini juga berpotensi menghapuskan fikiran obsesional atau ketaksuban pesakit. Adakalanya pesakit terpaksa mengamalkan ubat-ubatan ini dalam tempoh yang agak lama seperti dua hingga tiga tahun bergantung kepada tindakbalas.

Pendekatan psikologi yang merangkumi terapi cara berfikir dan terapi tingkahlaku:-
a. Terapi cara berfikir - pesakit akan dibantu mengatasi masalah ini melalui cadangan dan perbincangan berdasarkan pemikiran yang rasional.
b. Terapi tingkah laku - terapi ini lebih bercorak kepada pendedahan dan tindakan pencegahan yang berperingkat-peringkat.

Bagaimanapun, sembuh atau tidak seseorang pesakit bergantung kepada:-
• Keseriusan masalah yang dihadapi
• Kerjasama terhadap rawatan yang diberi
• Sokongan individu yang hampir seperti ahli keluarga, rakan-rakan atau teman.
• Tempoh mengidap penyakit tersebut.

Pesakit juga perlu dibantu mengatasi masalah yang mereka hadapi sama ada masalah kewangan, perkahwinan, hubungan sosial atau sebagainya.

OCD dalam konteks hidup beragama.
Dalam konteks umat Islam, penyakit OCD ini biasanya menyerang dalam amalan keagamaan atau ibadah. Jika penyakit ini berada pada tahap yang tidak genting, maka ia bukanlah OCD, sebaliknya penyakit was-was biasa yang berlaku dalam menjalani ibadah. Namun, jika penyakit was-was ini dilayan dan dibiarkan berterusan tanpa ada sebarang usaha bagi memulihkannya, ia boleh berubah tahap menjadi teruk dari masa ke semasa, dan akhirnya sampai ke tahap OCD.
Was-was muncul kerana rasa taksub dalam mencari kesempurnaan dalam menunaikan sesuatu ibadat. Penyakit ini biasanya berlaku ketika hendak berniat. Seorang pesakit akan taksub atau obses mencari niat yang sempurna lafaznya. Oleh itu, sebarang kesilapan kecil dalam lafaz akan menimbulkan rasa kurang senang, lantas mendorong untuk mengulanginya sehinggalah rasa kurang senang itu dirasakan benar-benar hilang.
Rasa taksub mencari kesempurnaan ini didorong oleh perasaan takut kalau-kalau amalan yang dilakukan tidak diterima Tuhan. Dari satu sudut, perasaan ini mungkin menampakkan suatu petanda yang baik kerana menunjukkan bahawa seseorang itu bertakwa dan takut kepada Tuhan kalau-kalau amalannya tidak diterima. Namun dari satu sudut lain, perasaan ini nampaknya menimbulkan fitnah dalam beribadat. Ini kerana salah satu kriteria penerimaan ibadat adalah khusyuk. Jika kita asyik berwas-was sahaja, bagaimana mungkin kita akan khusyuk? Selain itu, berlaku pembaziran dalam menggunakan sumber air. Tuhan juga membenci pembaziran. Maka tidak wajarlah ketaqwaan kepada Tuhan dijadikan alasan untuk kita terus melayan rasa was-was ini.
Maka di sinilah Islam menggesa umatnya mengambil jalan pertengahan. Ini kerana terlalu jahil dalam beragama boleh membawa kepada kekufuran, manakala terlalu fanatik atau taksub dalam beragama pula boleh membawa kepada fitnah-fitnah yang boleh menyebabkan amalan kita langsung tidak diterima.

Di sini saya memetik kata-kata Ibn Qayyim tentang apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan niat:

“Niat ialah tujuan dan azam melakukan sesuatu. Tempatnya di hati. Tiada kaitan dengan lidah sama sekali. Justeru itu, tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w dan para sahabat sebarang lafaz bagi niat. Tidak pernah kita dengar hal ini dari mereka. Segala lafaz yang diada-adakan sebelum bersuci dan solat telah syaitan jadikannya medan memerangi golongan yang was-was. Syaitan memenjara dan mengazab mereka dengannya. Dia menjadikan mereka berusaha membetulkan lafaz-lafaz itu, sehingga anda lihat ada yang mengulang-ulang dan berhempas pulas dalam mengucapkannya. Padahal ia langsung tiada kaitan dengan solat. Sebaliknya niat itu ialah tujuan sesuatu perbuatan. Setiap yang berazam melakukan sesuatu, dia telah berniat. Tidak tergambar terpisahnya perbuatan dengan niat kerana perbuatan itu adalah hakikat niat. Tidak mungkin tiada niat sedangkan wujudnya perbuatan. Sesiapa yang duduk untuk berwuduk maka dia telah berniat hendak berwuduk. Sesiapa yang berdiri untuk bersolat maka dia telah berniat untuk bersolat. Tiada seorang yang berakal melakukan sesuatu ibadah atau selainnya tanpa niat. Niat merupakan perkara semestinya wujud bagi tindakan insan yang disengajakan. Tidak perlu bersusah payah dan berusaha mendapatkannya. Sekiranya seseorang ingin menghilangkan niat dari perbuatan pilihannya, nescaya dia tidak mampu. Jika Allah mewajibkan solat atau wuduk tanpa niat, maka Dia mewajibkan apa yang insan tidak mampu. Ia tidak termasuk di bawah keupayaan insan. Kalau begitu, mengapa bersusah payah untuk mendapatkan niat?. Sesungguhnya syak dalam memperolehi niat adalah sejenis penyakit gila. Sebab, pengetahuan seseorang tentang keadaan dirinya adalah sesuatu yang yakin. Bagaimana mungkin seorang yang berakal syak tentang niat dirinya. Seseorang yang berdiri belakang imam untuk menunaikan solat zohor; bagaimana mungkin dia syak mengenai tujuannya?! Jika seseorang memanggilnya untuk sesuatu urusan ketika itu, nescaya dia berkata: aku ada urusan, aku ingin solat zohor. Jika seseorang bertanya kepadanya ketika dia keluar menuju ke tempat solat: awak hendak ke mana? Nescaya dia berkata: aku hendak solat zohor bersama imam. Jadi, bagaimana mungkin seorang yang berakal ragu-ragu mengenai hal ini dalam dirinya sedangkan dia mengetahuinya secara yakin” (Ibn Qayyim, Ighathah al-Lahfan min Masaid al-Syaitan, halaman 144).

Semoga mendapat ilmu berguna daripada pelayaran internet anda walaupun sedikit.

Wallahualam.

sumber:
http://www.mentalhealth.org.my/index.cfm?menuid=25&parentid=9
en.wikipedia.org/wiki/Obsessive–compulsive_disorder
http://drmaza.com/home/?p=704

Sep 4, 2009

Rumusan : Ogos 2009

Dalam bulan ini, terdapat tiga kumpulan rencana yang sempat ditulis iaitu sains teknologi, psikologi dan sejarah. Untuk sejarah, rencana mengenai kejatuhan Abbasiyyah dan sumbangan ilmuwan Islam berjaya disiarkan. Kedua-dua rencana ini saling berkaitan antara satu sama lain. Tamadun Abbasiyyah ialah masa di mana Islam berada pada zaman kemuncaknya dalam bidang sains dan teknologi serta menyumbang kepada pembangunan semula tamadun Eropah.

Rencana mengenai fungsi otak manusia dan rencana mengenai kesan bahan lucah kepada otak manusia terutama kanak-kanak, adalah saling berkaitan. Otak kanak-kanak yang masih berkembang terutama di bahagian ‘prefrontal cortex’ amat perlu dilindung dari sebarang anasir-anasir yang merosakkan. Bahan lucah bukan sahaja merosakkan pemikiran kanak-kanak, bahkan menyebabkan pembesaran bahagian otak kanak-kanak terbantut kerana ia menyekat penghasilan dopamina yang membantu tumbesaran otak. Rencana mengenai serat optik pula menerangkan mengenai faedah serat optik kepada kehidupan manusia.

Psikologi yang sejahtera ditambah peranan agama sebagai pemandu kehidupan manusia, akan membawa kepada pembinaan tamadun yang berasaskan pembangunan rohani, bukannya tamadun kota batu yang mana rakyatnya rosak dan hancur. Negara Barat seperti United Kingdom, meskipun maju dari segi teknologi, namun lemah dari segi rohani. Ia terbukti apabila negara ini mencatatkan kadar pengguguran janin luar nikah tertinggi dalam kalangan negara-negara Eropah. Begitu juga dengan kadar keganasan dan masalah sosial yang lain, terutamanya masalah-masalah yang dibawa oleh pengaruh alkohol.

Dalam melihat wawasan di hadapan, sekali-sekala kita perlu menoleh ke belakang namun bukanlah berjalan mengundur. Peristiwa-peristiwa silam yang berlaku kepada umat-umat yang telah pergi meninggalkan dunia ini, adalah sebagai guru kepada kita dalam mengatur langkah seterusnya dalam membangunkan negara. Mereka hancur bukanlah kerana mereka mundur dan tiada senjata canggih. Bahkan masyarakat sehebat Abbasiyyah boleh dikalahkan oleh semundur-mundur manusia pada zaman itu. Mereka hancur kerana rendah nilai kemanusiaan. Kerana lemahnya pemimpin yang mengetuai kerajaan yang pada masa yang sama, dipenuhi oleh orang-orang yang mengamalkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Manusia belajar dari kesilapannya. Seorang manusia yang bodoh ialah manusia yang tidak belajar dari kesilapan lalu, bahkan mengulanginya semula. Ketepikan serat optik, ketepikan pembangunan teknologi internet dan jalur lebar, jika teknologi itu masih menjadi barah kepada rakyat dan terus-menerus merosakkan pemikiran generasi muda yang otaknya sedang melalui proses tumbesaran dan masih mentah untuk memahami realiti dunia ini.

Hari-hari bencana.

Suatu ketika di masa akan datang…

Di bawah dasar laut, beberapa buah kapal selam atau jentera robotik bawah laut ala-ala filem Titanic sedang melakukan kerja-kerja memutuskan jaringan kabel-kabel bawah laut. Orang-orang yang sedang mengawal kapal selam ini ialah jurutera kabel optik dan orang-orang yang pakar dalam urusan di bawah laut sana seperti polis marin dan sebagainya. Mereka sedang ‘bekerja’ untuk sebuah badan yang sedang merancang untuk menghancurkan tamadun teknologi yang telah dibina manusia.

Hasil dari itu, jaringan internet yang menghubungkan negara-negara di seluruh dunia akan terputus. Talian telefon antarabangsa juga akan terputus. Roket-roket dihantar ke angkasa untuk meletupkan satelit-satelit. Mereka juga melancarkan beberapa jenis peluru berpandu canggih ke ruang atmosfera. Mereka ingin memastikan tidak ada satu satelit pun yang akan terlepas dari menerima kemusnahan ini. Kemudian, mereka akan memusnahkan sendiri alat-alat pelancar peluru berpandu ini agar ia tidak dapat digunakan oleh sesiapa lagi.

Dalam masa yang sama, sekumpulan intelektual yang korup, yang telah dirasuah oleh badan pemusnah tersebut, sedang berada di kawasan-kawasan perindustrian dan bertungkus-lumus memusnahkan harta-harta intelek. ‘Blueprints’, peta-peta hakcipta litar bersepadu, dan segala macam peta-peta rekabentuk mikrocip untuk industri teknologi terkini seperti telefon bimbit, komputer dan televisyen dimusnahkan. Mereka menghantar objek-objek ‘emas’ ini kepada kilang-kilang inkubator. Mereka mahu melenyapkan kesemuanya menjadi abu. Persis orang-orang Mongol yang melenyapkan tamadun Abbasiyyah dengan membakar kitab-kitab ilmuwan sehingga menjadi abu yang tidak berupa, lalu dihanyutkan kesemuanya tanpa sekelumit belas ke dalam Sungai Tigris. Ilmu yang dikaji berabad-abad, lenyap begitu sahaja lantaran sikap manusia yang TIDAK SUKA MENGHAFAL.

Kedai-kedai buku dan perpustakaan di seluruh dunia diserang hebat oleh pengganas-pengganas yang bersekongkol dengan badan pemusnah dunia itu. Universiti-universiti diceroboh dan pelajar-pelajarnya diarahkan keluar kerana pengganas-pengganas ini mahu mengebom perpustakaan dan segala khazanah ilmuwan dan intelektual. Di mana-mana sahaja, orang-orang yang sedang berada di dalam perpustakaan diarahkan keluar oleh mereka. Para kiasu dan penghafal ensiklopedia terpaksa mengalah. Di kala ini, nyawa mereka terlalu berharga. Mereka yang selalu dikutuk kerana bersikap ulat buku inilah harta dunia yang paling berharga di saat dunia diserang oleh para pengganas ilmu ini. Dalam kepala ‘ulat-ulat buku’ ini tersimpan ilmu yang akan digunakan bagi membangunkan semula dunia. Mereka lari menyelamatkan diri kerana badan pemusnah ini tidak akan membunuh manusia. Mereka hanya mahu menghapuskan teknologi dan warisannya.

Kemudian pengganas-pengganas ini membuat satu pengumuman. Barangsiapa yang memiliki sebarang teknologi, tidak kira laptop, PC, telefon bimbit, mesin basuh, periuk nasi, televisyen, radio dan segala-gala peralatan elektrik yang tidak wujud pada zaman kuno, perlu menghantarnya ke kilang inkubator untuk dilupuskan. Sesiapa yang memilikinya akan dirampas dan dihukum dengan sekeras-keras hukuman.

Barang-barang yang tidak dapat dilupuskan dengan mudah, atau mungkin kilang inkubator terlebih muatan, maka ia akan dihantar ke sebuah kawasan gunung berapi. Di situ, barang-barang ini akan dihumbankan ke dalam kawah gunung berapi menggunakan helikopter pengganas ini atau kapal terbang, atau sebarang teknologi udara. Biarkan ia melebur di dalam perut bumi. Ketika itu baru manusia tahu akan betapa pentingnya ilmu.

Namun, pengganas ini menyimpan sebahagian daripada apa yang mereka musnahkan itu, seperti ‘blueprints’, peta-peta litar bersepadu, dan beberapa jenis barangan elektrik, kenderaan udara dan laut, dan buku-buku demi kepentingan mereka. Mereka menyimpannya di dalam sebuah ruangan yang amat besar yang terletak di bawah tanah. Ketika ini merekalah kumpulan manusia paling berkuasa di muka bumi.

Maka lenyaplah tamadun teknologi tinggi dan manusia kembali ke zaman prasejarah…

Di suatu pangkalan lain yang sunyi daripada kelibat manusia umum, sekumpulan pengganas siber yang turut diupah oleh badan penuh konspirasi tersebut, sedang merancang untuk memusnahkan sebuah negara kuasa besar. Negara ini bolehlah digelar sebagai A. A ialah sebuah negara yang memiliki sistem pertahanan tercanggih di dunia, dan kesemuanya dikawal oleh komputer. Ketua pengganas ini ialah orang yang pernah merekabentuk program pertahanan negara A. Beliau telah dirasuah oleh badan pemusnah tersebut supaya mengumpulkan sejumlah intelektual sains komputer bagi memusnahkan negara A. Beliau juga sakit hati kerana kerajaan yang memerintah negara A tidak pernah ambil peduli akan beliau sesudah beliau menyumbangkan programnya. Kerajaan negara A menindas beliau dan rakyat yang lain dengan pemerintahan kuku besi.

Selain itu, negara A suka mengarah-arahkan negara lain mengikut telunjuknya dengan menyuruh berbuat itu dan ini, dan berlagak seolah-olah merekalah polis dunia. Oleh kerana negara A suka berlagak seperti polis dunia, maka ia merupakan halangan besar kepada badan pemusnah yang penuh konspirasi. Maka badan ini merancang untuk menghancurkan negara A yang menjadi penghalang utama mereka dalam menguasai dunia.

Kini telah tiba masanya untuk beliau membalas dendam. Beliau mahu menghancurkan negara A yang dikawal penuh oleh sistem komputer. Memandangkan beliau ialah orang yang pernah merekabentuk KESELURUHAN program komputer negara A, maka rancangan memusnahkannya semudah memakan kacang cap Ngan Yin yang dahulu biasa beliau makan sewaktu berkunjung ke sebuah negara kecil di Asia Tenggara bagi memberi ceramah tentang bahaya penggodam IT. Kini beliau benar-benar melakukan apa yang bertentangan dengan apa yang pernah diceramahkannya.

Untuk memusnahkan negara A, beliau melakukannya ‘step-by-step’. Pertama, lumpuhkan dahulu ekonominya dengan menyerang komputer-komputer di bursa saham. Kedua, memusnahkan infrastruktur awam seperti saluran gas, air dan elektrik serta kemudahan pengangkutan awam. Biarkan rakyat mereka dalam keadaan tersekat dan berada dalam keadaan ketakutan. Yang ketiga dan terakhir, menyerang komputer-komputer yang mengawal pertahanan mereka di sebuah kawasan bernama P, dan memindahkan ‘back-up files’ ke tangan beliau sendiri. Beliau merancang agar rakyat dan kerajaan negara A tunduk sujud kepadanya.

Katakanlah, segalanya berjalan lancar…

Maka seluruh dunia akhirnya jatuh ke tangan badan ini. Di saat semua manusia di seluruh dunia sedang berkurung di dalam rumah dan ketakutan, bersuara ketua tertinggi badan pemusnah tersebut kepada seluruh penduduk dunia melalui gajet-gajet kecil berupa seakan-akan bola pingpong yang dilepaskan bagai melepaskan tebuan dari sarangnya ke seluruh pelusuk dunia. Gajet ini terapung di udara dan terbang merata-rata, dan mampu menyampaikan mesej pemimpin tertinggi badan itu sama ada mesej suara mahupun wajahnya. Pemimpin tertinggi badan itu menyampaikan sebuah mesej yang akan diingat oleh generasi akan datang sampai bila-bila iaitu:

“Kami diutus oleh Tuhan kami sebagai bala di atas kelalaian kamu terhadap kepentingan menuntut ilmu dan mempusakainya”

Maka terngagalah penduduk dunia pada ketika itu…

Sep 2, 2009

Sifat-sifat Allah.(2)

**untuk sifat-sifat Allah bahagian pertama, klik sini.

Akidah Islamiyyah yang sebenar hanya boleh dijelaskan dari sumber Al-Quran dan As-sunnah, bukannya dari cakap-cakap kosong yang tidak berasas atau dari pemikiran falsafah-falsafah yang sesat, tidak kira dari orang Barat mahupun dari orang Islam sendiri. Imam Muslim telah meriwayatkan satu hadis bahawa malaikat Jibril telah bertanya kepada Nabi Muhammad beberapa perkara supaya baginda menjawab dan dapat diketahui oleh para sahabat. Antaranya ialah tentang keimanan, lalu baginda menjawab:

الإيمان أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وتؤمن بالقدر خيره وشره
Maknanya: Iman adalah beriman dengan Allah, para malaikat, kitab-kitab-Nya, para rasul-Nya, hari akhirat dan beriman dengan qadar baik dan buruknya.

Hadis tersebut menjadi asas kepada rukun iman iaitu:
a) Percaya kepada Allah
b) Percaya kepada malaikat
c) Percaya kepada Rasul
d) Percaya kepada kitab
e) Percaya kepada hari Kiamat
f) Percaya kepada qadar baik dan buruk.

Di sini saya akan memberi penerangan khusus kepada perkara pertama dalam rukun iman tersebut iaitu beriman kepada Allah SWT. Ini kerana tunjang utama akidah Islam ialah memahami siapa Tuhan yang kita sembah ini. Dengan memahami siapakah Dia tanpa membicarakan secara melampau-lampau akan dzat-Nya, maka ia akan mengukuhkan kita di atas jalan akidah yang lurus dan dengan itu, insyaAllah (atau ringkasnya iA), kita tidak akan mudah dipesongkan oleh falsafah-falsafah teologi yang menyesatkan yang dibawa oleh Barat dan gerombolan orientalisnya.

Beriman dengan Allah ialah meyakini bahawa Dia ada/wujud dan kewujudan-Nya tiada permulaan dan pengakhiran, firman-Nya yang berbunyi:
هو الأول والآخر
Maknanya: Dia Yang Awal (Yang tiada permulaan) dan Yang Akhir(tiada pengakhiran) (Hadid:3)

Allah S.W.T. adalah Maha Awal dan awal-Nya Dia tidak sama dengan awal makhluk yang memiliki tarikh dan tempat kelahiran. Allah S.W.T. tidak dilahirkan mahupun dicipta dan Dia sedia ada. (qidam). Allah S.W.T. juga tidak akan binasa dan kekal abadi buat selama-lamanya

Dan kita juga wajib meyakini bahawa Allah Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, firman-Nya yang berbunyi:
وإلهكم إله واحد
Maknanya: Dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Esa.(al Baqarah:26)

Makna keesaan Allah bukan sahaja terletak kepada dzat-Nya, bahkan juga kepada kepercayaan dan prinsip panduan hidup kita. Sebagai Muslim, kita wajib mempertuhankan Allah bukan sahaja pada dzat-Nya dengan melakukan ibadat solat, tetapi kita wajib mengangkat syariat-Nya di tempat yang paling tinggi dalam urusan seharian kita. Tidak kira sama ada urusan itu melibatkan bidang siasah (politik), ekonomi dan sosial. Dalam politik, kita wajib mengangkat sistem pemerintahan Islam dan menyakini bahawa sistem pemerintahan Islam adalah yang terbaik. Kita tidak boleh sekali-kali menganggap bahawa sistem-sistem ciptaan manusia seperti demokrasi, komunisme sebagai sistem pemerintahan yang terbaik. Kita tidak boleh sekali-kali mempertuhankan sistem-sistem ciptaan manusia dalam kehidupan kita. Dalam bidang ekonomi, sistem ekonomi Islam wajib diangkat sebagai sistem ekonomi terbaik. Kita wajib menyakini bahawa sistem ekonomi ciptaan manusia seperti kapitalisme dan komunisme bukanlah sistem terbaik. Sistem-sistem ciptaan manusia sebegini telah banyak membawa kesan buruk dalam kehidupan manusia hari ini. Penindasan sesama manusia telah mengembalikan manusia ke zaman sebelum Islam. Manusia menjadi hamba kepada manusia yang lain. Islam datang dengan satu tujuan, mengajak manusia kepada mengabdikan diri hanya kepada Allah dan menghapuskan perhambaan sesama manusia ini.

“Islam itu adalah yang paling tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya” (maksud hadis)

Kita juga wajib meyakini bahawa Allah tidak berhajat pada yang lain dari makhluk-Nya. Dia yang mencipta semua makhluk dan juga mencipta arasy dan tidak berhajat kepadanya, bukan seperti akidah sesat lagi kufur golongan-golongan tertentu yang meyakini bahawa arasy itu adalah tempat bagi Allah.
Firman-Nya yang berbunyi:
فإن الله غني عن العالمين
Maknanya: Maka sesungguhnya Allah tidak berhajat pada sesuatu pun(al Imran: 97)

Dan wajib meyakini bahawa Allah tidak akan sekali-kali menyamai makhluk-Nya, tidak bertempat, berarah, tidak beranggota, tiada bagi-Nya mata, telinga, kaki dan selainnya dari anggota-anggota makhluk. Ini bercanggah dengan pegangan orang bukan Islam yang meyakini bahawa tuhan beranggota seperti makhluknya.
Firman Allah berbunyi:
ليس كمثله شيء
Maknanya: Tiada sesuatu pun yang menyerupai-Nya (al Syura:11)

Dan wajib meyakini bahawa Allah Maha Berkuasa (Qodir) ke atas setiap sesuatu, tidak ada sesuatu yang di langit dan di bumi dapat melemahkan dan menghalang-Nya.
Firman-Nya yang berbunyi:
وهو على كل شيء قــديــــر
Maknanya: Dan Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu (al Mulk: 1)

Dan wajib meyakini bahawa Allah melakukan apa yang dikehendaki oleh-Nya, firman-Nya yang berbunyi:
وما تشآؤن إلا أن يشآء الله
Maknanya: Kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu, kecuali apabila ia dikehendaki oleh Allah (al kautsar:29)

Dan Allah Maha mengetahui semua benda, ilmu-Nya meliputi semua benda, tiada sesuatu pun yang dapat lari dari pengetahuan Allah. Firman-Nya yang berbunyi:
وهو بكل شيء عليم
Maknanya: Dialah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu (Hadid:3)

Dan wajib meyakini bahawa Allah Maha Hidup dan tidak akan mati. Firman-Nya yang berbunyi:
وتوكل على الحي الذي لا يموت
Maknanya: Dan bertawakallah engkau kepada Allah Tuhan Yang Hidup, Yang tidak mati.(al Furqan: 58)

Dan meyakini bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha melihat tanpa ada penyamaan dengan makhluk, firman Allah:
Dialah Yang Maha mendengar dan Maha Melihat(al syura:11)
Dan wajib meyakini bahawa Allah berkata-kata(kalam). Firman-Nya yang berbunyi:
وكلم لله موسى تكليماً
Maknanya: Allah berkata-kata kepada Musa dengan kata-kata. (al Nisa’:164)

Inilah diantara perkara-perkara yang berkaitan dengan Tuhan kita yang wajib kitab beriman dengannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, tidak diliputi oleh tempat dan tidak dilalui oleh masa, inilah ijmak para ilmuan Islam.

Dengan sifat tersendiri Allah S.W.T. ini, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat meninggikan dan merendahkan darjat-Nya yang Maha Tinggi. Di sini saya letakkan satu hadis daripada hadis 40 sebagai renungan bersama. Hadis ini ialah bukti kebenaran bahawa Allah S.W.T. bersifat ‘samseng’ dan hanya Dialah sahaja yang layak bersifat sedemikian. Manusia yang lemah dan hina ini tidak layak langsung bersifat samseng. Namun ada antara manusia-manusia yang berasa konon-kononnya merekalah yang paling kuat, telah sewenang-wenangnya memukul dan mencederakan insan-insan lain yang lemah. Contohnya dapat kita lihat seperti kes-kes buli di sekolah-sekolah, di mana senior membunuh junior, dan kes-kes dalam organisasi-organisasi kerajaan, di mana pihak atasan mengenakan pihak bawahan dengan mempermain-main dan memperlekehkan mereka. Sikap buli-membuli dan memperhambakan orang lain ini tidak ubah seperti sikap orang-orang pada zaman Jahiliyyah yang suka menindas orang lain yang lebih lemah. Ingat, hanya Allah SWT sahaja yang berhak bersikap samseng. Namun Dia tidak akan sekali-kali zalim terhadap hamba-hamba-Nya, kerana zalim adalah haram bagi-Nya. Malulah kita sebagai manusia yang kerdil tetapi bersikap dengan sikap samseng Tuhan dan pada masa yang sama bersikap zalim sedangkan Allah S.W.T. tidak bersikap sedemikian pun terhadap kita. Malulah wahai manusia!

Hadis riwayat al-lmam Muslim.
Daripada Abu Zar al-Ghifari r.a. daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Baginda daripada Allah SWT bahawa Dia berfirman:

"Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya aku mengharamkan ke atas diriKu kezaliman dan Aku jadikannya di kalangan kamu sebagai suatu perkara yang diharamkan, maka janganlah kamu saling zalim-menzalimi.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua sesat kecuali orang yang Aku hidayatkannya, maka hendaklah kamu meminta hidayat dariKu.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka hendaklah kamu meminta makan daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu makan.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali orang yang Aku berikannya pakaian, maka hendaklah kamu meminta pakaian daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu pakaian.

Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya kamu bersalah siang dan malam dan Aku mengampunkan semua dosa, maka mintalah keampunan daripadaKu nescaya Aku akan ampunkan kamu.
Wahai hamba-hambaKu! Selama-lamanya kamu tidak akan mampu memudharatkan Aku sehingga kamu boleh memudharatkan Aku.

Wahai hamba-hambaKu! Dan selama-lamanya kamu tidak akan mampu memberi manfaat kepada Aku sehingga kamu boleh memberi manfaat kepada Aku.

Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati bertaqwa umpama hati orang yang
paling bertaqwa di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak menambahkan apa-apapun dalam kerajaanKu.

Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati jahat umpama hati orang yang paling jahat di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak mengurang-cacatkan apa-apapun dalam kerajaanKu.

Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua berhimpun di suatu tempat, lalu mereka meminta daripadaKu (iaitu meminta sesuatu pemberian), lantas Aku kurniakan setiap orang dari kalangan mereka permintaannya, nescaya hal itu tidak mengurangkan sedikitpun apa-apa yang ada di sisiKu kecuali umpama berkurangnya air laut apabila dicelupkan sebatang jarum.

Wahai hamba-hambaKu! Bahawa sesungguhnya hanya amalan kamu yang Aku akan perhitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakan pembalasannya. Maka barangsiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah dia memuji Allah dan barangsiapa yang mendapat selain kebaikan, maka janganlah dia mencela kecuali mencela dirinya sendiri."

Semoga mendapat ilmu berguna walaupun sedikit.